Gépváz Objektívek Vakuk és tartozékok Stúdió felszerelés Egyéb

Objektívek

CANON ZOOM LENS EF 24-70mm 1:2.8 L USM

Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM objektív, aminek a beceneve „The brick”. Nem egy könnyű darab,  talán ezért is hívják téglának. A „Full Frame”-es vázakon ez vagy a kis öccs (Canon EF 24-105 f/4L USM) van legtöbbször fent alapzoomként nagyon sok fotósnál, ha a canon palettájából választ. (Van több hasonló gyújtótávolságú objektív a 3rd party gyártóktól is, ami feltehető a Canon vázakra.) Fotós haverokkal többször hasonlítottuk össze a 24-70-es és a 24-105-ös képminőségét. Mi nem találtunk lényeges különbséget. Akinek kell a fényerő, annak egyértelmű, hogy 24-70-et kell vennie. Nyitott rekesznél lágyabb a képe a kissé lerekeszelthez képest, ami portrézáshoz kíváló. Ezt az objektívet is csak ajánlani tudom minden fotósnak, akit nem riaszt vissza a 950 grammos súlya.

CANON ZOOM LENS EF 70-200mm 1:2.8 L IS II USM

A canonnak 5 féle 70-200 mm objektíve van, igaz ebből már "csak" 4 félét kaphatunk meg újonnan. Két féle fényerővel f4 és f2.8, valamint stabilizátorral vagy nélküle. A legújabb változat a 70-200-asok közül a 2.8-as fényerejű és stabilizátorral szerelt objektívből II-es verzió. Ebből az 5 féle 70-200-asból nekem 4 volt, illetve most ez van. A legkisebbel EF 70-200 f/4L-essel csak fotóztam. Azt kell mondjam mindegyik teljesen jó képminőségileg. Sokszor hallottam már fotós kollégákból, hogy a 70-200 f/2.8L képminőségileg jobb, mint a 70-200 f/2.8L IS, vagyis a stabilizátoros változata. Én ezzel ellent mondanék. Nem vettem észre lényeges különbséget a kettő között. Viszont, ami szembe ötlő volt ezek között, az a 70-200 f/4L IS. Megjelenésekor mindenki nagyon csodálkozott a képminőségén, én egy fotós barátom példányát próbáltam ki, nagy megelégedéssel. Később lett nekem is ilyen, de aztán sikerült hozzá jutnom a csúcsmodellhez. A Canon 70-200 f/2.8L IS II-es a legújabb és egyben a legjobb minden szempontból. A másik két 2.8-as kicsit gyengélkedett nyitva, de azért még használható volt. Ez pedig már nyitva is olyan éles, hogy borotválkozni lehet vele. Valóban nem olcsó, de aki minden körülmények között akar kiváló minőségű fotót készíteni, annak ez az objektív elengedhetetlen. Ez a technika, már a XXI. századot képviseli. Profi felhasználóknak ez nélkülözhetetlen objektív.

Sigma 15mm f/2.8 EX DG DIAGONAL Fisheye

15mm fisheye

Akkor szoktam „3rd party” gyártóktól venni objektívet, amikor vagy jobb mint a canon, vagy nincs hasonló a canon palettáján. Szerintem ez az egyetlen objektív ugyan abban a kategóriában, amiben érdemes Sigmát venni Canon helyett. Nem a képminőség különbségről beszélek, mert mindkettő kíváló. A Canon frontlencse védő megoldása hagy némi kívánni valót maga után. Az olyan „bepattintós” megoldású, ami a táskában akár le is eshet és megkarcolódhat a frontlencse. A Sigma megoldása meg „ráhúzható”. Nagyításban és közelpontban is jobb a sigma. Sigma nagyítás (0,26), Canon nagyítás (0,14  ), Sigma „Minimum Focusing Distance” 15cm, Canonnál ez  20cm. Sokan mondják azt, hogy a halszem objektívet csak a halszem hatás miatt használható. Hát, kérem nem, ezt határozottan cáfolom. Leginkább panoráma fotósok használják. Én 8 képből és az állvány kiretusálásához szükséges fotóból meg tudom oldani Full Frame-es vázzal a gömbpanorámát. Minden féle panoráma fotóhoz jó, sőt egy igazán jó „mini bolygó” fotóhoz is egy ilyen objektívet ajánlanék. Nagyon jó szolgálatot tud tenni karikatúra jellegű fotóknál is, csak a megfelelő közelségbe kell jutni és megfelelő oldalról kell megközelíteni fotóalanyunkat. Egyéb speciális fotókra is kiválóan alkalmas.

Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC (canon bajonettel és chippel)

samyang 14

Akkor figyeltem fel erre az objektívre, mikor megláttam az első tesztképeket vele, mivel egy új "üveg". 14mm-es gyújtótávolsággal elég nehéz jó minőségű objektíveket gyártani. Rendkívül jó a Samyang 14-esnek a felbontása. CA-t nagyon kerestem 100%-os méretben is, de egyszerűen olyan jó ez az lencse, hogy nem találtam. A legnagyobbakkal felveszi a versenyt, viszont nincs benne AF, vagyis ez egy manuális élességállítású és manuális rekeszállítású objektív. Felépítese is nagyon jó, semmi kifogás nem érheti ebből a szempontból. Vannak azért hibái is. Az egyik a hordószerű torzítása, ami a legtöbb esetben nem vehető észre, de vannak olyan érzékeny témák, ahol nagyon is látszik. Ezt a hibáját, valamit azt, hogy a sarkokban sötétedik, lehet javítani a PTLens legújabb programjával. Úgy gondoltam, nekem megér 25 USD-t, hogy minden igényt kielégítő képet kapjak. Ez a program működik a photoshop plugin-jeként is, de Lightroom alatt is előhívhatjuk. Ki kell választanunk a gépvázat és az objektívet is és már OK-t nyomhatunk, a többit a program elvégzi. Egy kedves fotós ismerősöm ragasztott fel nekem egy emulátort a hátuljára, ami már programozott. Tehát, látja a 14mm-es gyújtótávolságot, mert ez nélkül 50mm-esnek érzékeli, ami persze nem feltétlenül baj. Av-ben tud fénytmérni és teljesen jól használható mindkét esetben. Annyit még hozzá tennék, hogy ha az eredetit használjuk, akkor a PTLens-ben ki kell kapcsolni azt az opciót, hogy a program lássa az objektív gyújtótávolságát, mert 50mm-esnek érzékeli és csak azokat az objektíveket ajánlja ilyenkor fel kiválasztásra, amikkel 50mm-t lehet fotózni. Így aztán, pont a Samyang 14-est nem lehet kiválasztani. Az "üveg" hátulján a chip mág azért is jó, mert van ilyenkor élesség visszajelzés. Ugyan egy UWA objektívnél elég nagy a mélységélesség, de mégis közelre és nyitott rekesznél jobb, ha látjuk a gépvázban a piros pöttyöt, amivel tudjuk, hogy most éles azon a ponton ahol szeretnénk, hogy éles legyen.

Canon EF 35mm f/1.4 L USM

35L

Canon EF 35mm f/1.4 L USM objektív egy nagyon nagy fényerejű fix objektív, aminek a képminőségébe sem lehet belekötni. Angol nyelvű fórumokon elkeresztelték ezt az objektívet (a másik kettő mellett) "Holy Trinity"-nek. Használhatóságát és képminőségét tekintve nem véletlenül hívják "szentháromságnak" a Canon EF 85mm f/1.2L II és a Canon EF 135 f/2.0 L mellett. Mostanában ez van fent a gépvázamon alapobjektívként, annak ellenére, hogy az 50mm-es gyújtótávolságú objektívet hívják a 24x36mm-es érzékelőjű vázon alapobjektívnek. Ha van esély arra, hogy valaha poszter méretben kinyomtatjuk fotónkat, akkor ezzel az objektívvel érdemes megfotózni. Természetesen egy nagy méretű fotónál számít a Mega pixel érték is. Az 1.4-es fényerő lehetővé teszi, hogy nem túl világos helyeken is kerülni tudjuk a vakuzást. Aki egy ilyet felcsavar a gépére, az  többé le sem akarja venni onnét. Természetes, hogy csak ajánlani tudom.

Canon EF 85mm f/1.2 L II USM

85LII

Canon EF 85mm f/1.2 II-es objektívnél kevesebb nagyobb fényerejű van. "Holy Trinity" második darabja. Nem csak félhomályban éredemes vele fotózni, hanem aki szereti a kis mélységélességet, az használhatja az 1.2-es fényerőt. Ami viszont nagyon meglepő, hogy teljesen nyitott rekesznél is borotva éles. Az AF elég nagy utat tesz meg és gyorsnak nem mondanám. Ezt az objektívet nem sport fotózáshoz használom, hanem leginkább műteremben modellfotózáshoz vagy portékhoz, esetleg egyéb speciális fotóhoz. Tömzsi és nehéz, de nagyon szerethető képalkotó eszköz. A közelpontja 95cm, amitől azért nem vagyok elájulva, de nem is makrózáshoz használom. Feltettem rá 12mm-es közgyűrűt, amivel csökkentettem a tárgytávolságot és olyan fotót tudtam készíteni, hogy az izzó cigarettára végre élesítettem, de az arc már nem volt éles. Nem sok mindennel lehet ilyen kicsi mélységélességet elérni. Nagyon szép bokéht produkál ez az objektív. A leghátsó lencsetag annyira hátul van, hogy olyan érzése van az embernek, hogy nagyon vigyáznia kell mikor felteszi a gépvázra, nehogy valami sérülés érje. Több fotós ismerősömnek van a birtokában ilyen "üveg", ők imádják. Akinek nincs, azok szokták jobban kritizálni, legfőképpen az ára miatt. Ennek ellenére, aki igényes a fotói minőségére, annak mindenképpen ajánlom egy ilyen objektív beszerzését.

Canon EF 135mm f/2.0 L USM

Canon EF 135mm f/2.0 L USM, a "Holy Trinity” harmadik tagja. Ennek az "üvegnek" is álom a képe. Fotósok egymás között felteszik azt a kérdés, ha csak két fix objektívük lehetne, akkor melyikek lennének azok? Én a 35L-t és a 135L-t szoktam mondani. Leginkább portréra használom, de sport fotózásra is kiválóan alkalmas a gyors AF miatt. Van a Canonnak egy másik 135mm-es objektíve, ami a soft-focus névre hallgat. Igaz, ott van soft-focus hatás, meg olcsóbb is, de úgy vettem észre, ez az objektív minden rekeszen élesebb. Néha portrénál nem előnyös a nagy élesség, de szoftveresen a blurozás még mindig könnyebben megoldható, mint utólag élesítgetni. A 2.0-ás fényerő sok esetben nagyon jól tud jönni. Megkockáztatom azt a kijelentést, hogy a Canon legjobb 5 objektíve között van, képminőséget tekintve.Csak ajánlani tudom mindenkinek.

Canon TS-E 24mm f/3.5 L II Tilt-Shift

canon 24TS_EII

Canon TS-E 24mm f/3.5 L II Tilt-Shift  objektívre  specialistáknak ajánlatos beruházni. Tájfotósok és épületfotósok kedvence, én is főleg erre használom. A Canon 1991-ben kezdte el gyártani az I-es verziót, amit a 2009-ben felújított és II-es változatban forgalmazza. Ezt az objektívet én inkább Full Frame-es vázra ajánlom, mivel tényleg kell sok esetben az ekv. 24mm.

Shift részével elérhető, hogy az épületek függőleges részei a fotón is függőlegesek maradjanak. Valamint balra és jobbra eltekerve a shiftet panoráma fotót is készíthetünk, aminek a sarkai kissé vignettálni fognak. Én ilyenre inkább a halszemobjketívet használom.

Tilt részével lehet teljesen speciális fotókat fényképezni. Vagy minden éles, vagy csak egy kis sávban. Ugyan a rekeszeléssel is lehet játszani a mélységélességgel, de néha az nem elég. Valamint a „makett” hatású fotókat is ezzel lehet elkészíteni.

A II-es verzió sokkal robosztusabb, mint elődje volt. Magassága kb. 1,5 cm-rel marad el a Canon 24-70 f/2.8 L-től, de vastagságra nagyjából megegyezik. Szűrőmente 82mm-es lett, ami megdrágíthatja a szűrőzést. Az élességállító gyűrű tekeréskor olyan finommechanikai suhogást ad és fémes kattanás hallatszik mikor végállásba került. Képminőségére azt is mondhatjuk, hogy olyan éles, hogy borotválkozni lehet vele. Egy nagyon fontos dolgot is meg kell emlíenem, hogy a shit és a tilt része egymástól függetlenül elfordítható, ami egy nagyon ötletes megoldás a canontól. Ez most a csúcstechnika.

Canon TS-E 45mm f/2.8 Tilt-Shift

45tse

Ha valaki a tilt-shift objektíveket használja, akkor a tapasztalatom szerint, inkább a 24mm-es és a 90mm-es jobban előfordul fotósoknál, mint a 45mm-es. Míg a 24-est épület külső és tájfotózásra is használják, a 90-est főként a tárgyfotósok szeretik. A 45mm-essel is lehet tárgyfotózni, de ha vigyázunk a perspektívikus torzításra, akkor a 90-es a jobb. Épület belsőknél viszont kiválóan lehet nasználni ezt a 45mm-est. Különböző effektekhez is használhatjuk.

Annak ellenére, hogy nem egy új fejleszétsű objektív, mégis a képminősége nagyon jó. Nyitott rekesznél is teljesen jól használható. Itt is megfogalmazhatnám azt a hasonlatot, hogy a képe olyan éles, hogy borotválkozni is lehetne vele. Az egyetlen számomra hátrányos érdekesség, hogy a napellenzője "két oldalról benyomós" típus, ami még nem lenne baj, viszont volt hogy sietségemben túl húztam és hátrább csúszott. Egy objektívnél ez legyen a legkevesebb probléma. Ugyan nem az olcsó obejktívek közé sorolható, de ennek ellenére aki kedveli a tilt-shift objektíveket, annak ajánlani tudom.

Canon TS-E 90mm f/2.8 Tilt-Shift

Canon TS-E 90mm f/2.8 Tilt-Shift a másik speciális használatra szánt objektív. Én főleg tárgy és ételfotózásra használom, de itt is lehet vele speciális hatású fotókat készíteni. Régebben étlaphoz készítettem fotókat, ahol az volt az elvárás, hogy úgy nézzenek ki, mint a valóságban, és mindenhol éles legyen. A valóság csak annyiban számított, hogy nagyon gyorsnak és átgondoltnak kellett lenni, hogy például a tejszínhab nehogy összeessen. Vannak dolgok, amit már simán lehet módosítani Adobe Photoshopban. Az viszont, hogy képszéltől képszélig éles legyen a fotó, már nem volt elég csak lerekeszelni. Canon 100mm-es makró objektívet „Full Frame”-es gépvázzal 20-ig kellett lerekeszelni, ahol már jelentős diffrakció lépett fel, és még így sem volt teljes a siker. A 90-es TS-E objektívvel ez könnyű szerrel megoldható, mivel a tiltet beállítjuk akár 8 fokra és már a 11-es rekesz is hozza az előbb elvártakat. Képminősége nagyon jó, még nyitva is. Sőt, én reprókhoz is ezt szoktam használni. Torzítása zero. Na, ezt még egyszer le kell írnom, szóval a torzítása zéro, sem párna, sem hordótorzítása nincs. Összehasonlítva mondjuk a Sigma 150mm-es makrójához képest, ahol elenyésző a torzítás (Distortion = 0.0751%). Tárgyfotózáshoz ez az az objektív ami sok esetben nélkülözhetetlen.

Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro

sigma150

Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro a Sigmának egy rendkívül jól eltalált objektíve. Ez igazi makróobjektív, mert tudja az 1:1-es leképezést is. Beceneve „Bugma”, ami nem összekeverendő a „Bigma”-val (BUG+sigMA). Ételfotózáshoz is kiválóan alkalmas, mikor egy-egy részletet kell bemutatni. Az EX, a sigma objektívek közötti „felsőbbrendűségét” jelzi, hasonló módon, mint Canon-nál az L (Luxury). Az itteni arany csíkot szokták a canon piros csíkjához hasonlítani. Sokan használják ezt is portrézásra, de nekem néha túl lassúnak tűnik az autofocus. Ami nagyon tetszik ebben az objektíven, hogy a limitáló kapcsolója három fokozatú. Van a „FULL” állás, van egy 0,52m-től végtelenig, és van egy 0,38m-től 0,52m-ig terjedő intervallum. Ez nagyban megnöveli az objektív használhatóságát