Gépváz Objektívek Vakuk és tartozékok Stúdió felszerelés Egyéb

Vakuk és tartozékok

2db Canon Speedlite 580EX II rendszervaku,

Sigma EM-140 DG makró körvaku

A rendszer vaku is nélkülözhetetlen kelléke egy fotósnak. Ma már szinte csak E-TTL II-t tudó vakukat használnak. Még a nagy ISO értékkel használható digitális gépeknél is érdemes használni bizonyos esetekben, akár derítés céljára. Több esetben viszem magammal mind a két Canon 580 EX II vakut és PocketWizard Mini TT1-gyel és Flex TT5-tel használom. Jól jön, ha a kioldó tudja az ETTL-t, vagy épp több, mint 100 méteres a hatótávolság, valamint a vázon vagy a rajta lévő master vakun tudom állítani a beállításokat, beleértve a messzebb lévő slave vakukat is.

A körvaku leginkább a makrófotózást segíti elő, de használtam már portréhoz is. Természetesen ez is tud E-TTL-t.

Power pack

A Canonnak van CP-E4 vaku gyorstöltője is, de utángyártottakban is lehet ezt kapni. Rendezvények alkalmával nagyon jó szolgálatot tud tennii, mert sokkal gyorsabban fel tud töltődni a vaku és hamarabb tudjuk elvillantani. Vannak szituációk, amikor kell a gyors vakuzás és olyankor ez a gyorstöltő kell kegészítőnek a Canon vakukhoz.

PocketWizard mini TT1 és flex TT5

Azt hiszem, hogy ez az az eszköz, amire már nagyon régóta vágyott nagyon sok fotós. Vaku kioldóból volt eddig is választék, viszont ez az eszköz tudja az ETTL-t is, ami nagyban megkönnyíti a használatát a többi rádiós vakukioldótól.

Több féle verzió van a típuson belül, FCC és EU. A kettő nem kommunikál egymással, mert más frekvencián adnak. Az FCC 340-354 Mhz-et használja, míg a CE verzió 433,42 - 434,42 Mhz-et (és még van a Japán verzió). Az FCC-t USA-ban, Kanadában, stb. engedélyezik, míg a CE-t Európában, Új-Zélandon, stb. Az az érdekes helyzet állt elő, hogy sokan meg tudják olcsóbban szerezni az FCC-s változatot, így aztán Európában a CE-s változat helyett, az FCC-t használják nagyon sokan. Tulajdonképpen hazánkban és az EU-ban az FCC-s verzió tiltott. Ennek az eszköznek a hatótávolsága száz méteres nagyságrendű, így a kérdés inkább úgy vetődik fel, hogy mi zavar jobban bennünket, mert mi kevésbé zavarjuk ezzel a hatótávolsággal az itt üzemelő eszközöket. Az ismerőseim közül a legtöbbjük az FCC-st használja és nem tapasztalt zavarást. Egy másik fotós ismerősöm viszont ragaszkodott a CE-s verzióhoz, még ha az drágább is valamivel. Ő sem tapasztalt zavaró körülményeket. Ha valakit érdekel az EU-s frekvenica kiosztás, akkor a http://www.efis.dk/ weblapon megnézheti. "General" fülre kattintva kiválaszthatja az országot és frekvenciát és láthatjuk kik működnek azon. Többnyire katonai eszközök használják európában az FCC-t. A CE-s verziót meg ISM, Ipari, kutató és orvosi eszközök sávja, valamint az amatőrök frekvenciája is ez. Mindenki döntse el, hogy neki melyik változat jön be ezek után.

Kicsit hosszúra nyúlt bevezető után érdemes megnézni, mit is tud ez az eszköz. Először is a hatótávolsága nem kicsi. Az FCC-s verziójú pocketwizard és a Canon 580 EX II zavarják egymást valamilyen szinten, ezért adnak hozzá egy kis zsákszerűséget, amit a vakura kell húzni. Így jelentősen megnő a hatótávolsága. Ezt a kiegészítőt, amit már a mostani PW-khez becsomagolnak AC5-nek hívják. A régiekhez tudomásom szerint a gyári szám megadása után lehet ingyenesen kérni. Az AC7-ért ugyan fizetni kell, de ez egy merev árnyékoló és tartó is egyben. Szóval, hatótávolságnak, amit én reálisnak tartok, az AC5 használata esetén az 100 méter fölött van egy kicsivel. Nem hiszem, hogy ettől többre szüksége lenne valakinek. Ezt akkor tudjuk kihasználni, ha a fotózandó tárgyunk, modellünk messzebb van tőlünk és a vakut a fotóstéma mellé helyeztük el. A vázról állíthatjuk az értékeket. Sőt, ha úgy szeretnénk, hogy a vázon is működjön egy vaku, akkor a TT1-re helyezünk egy vakut és úgy használjuk. A TT1 csak adó, a TT5 meg adó és vevő is egyben. Azért érdemes mégis a TT1-et használni a vázon, mert kisebb és így könnyebben kezelhető. Lehetőségünk van arra is, hogy több vakut használjunk, igaz ilyenkor mindegyik vaku alá kell egy TT5-ös pocketwizard. Beállíthatjuk A és B csoportba a vakukat és arányt is állíthatunk. Ebben az esetben kell egy master vaku a vázon, a TT1-re rögzítve, vagy ha az nem, akkor egy Canon ST-E2-t kell a TT1-re feltenni. Azt eddig is tudtuk, hogy az ST-E2 vezérli a Canon vakukat, de csak infrán és nem olyan hatótávolságban, mint amit a Pocketwizard tud nyújtani.

Meg kell még említenem, hogy ezzel az eszközzel tudjunk használni FP/High-Speed Sync módot is, amivel elérhető 1/8000-edes idő is. Természetesen a váznak és a vakunak is tudnia kell ezt a záridőt csak akkor fog menni. Továbbá ezt az eszközt használhatjuk studió vakuk kioldására is. A flex TT5-ön van egy jack aljzat azt kell összekötni a stúdió vaku aljzatával. Igaz, erre vannak olcsóbb eszközök is, de ha már van ilyenünk, miért ne használhatnánk több funkcióra is. Továbbá a flex TT5-öt kábellel össze lehet kötni a gépváz távkioldójával és működhet úgy is, mint vezeték nélküli távkioldó.

Canon Speedlite 580EX II rendszer vakuhoz POLÁRSZŰRŐ

A keresztpoláros technikához szükségünk van a vaku elé tett polárszűrőre is. Ugyan létezik polárfólia is, és mivel nem az objektív elé tesszük, hanem a vaku elé, így a képalkotást nem rontja, akármilyen polárt is használunk. Ennek ellenére én mégis egy olcsó polárszűrőt használok polárfólia helyett. Bizonyos tükröződéseket teljesen ki tudunk vele szűrni. Ha több vakunk van, akkor minden vaku elé kell tennünk polárszűrőt, amit majd össze kell hangolni.Valamint be kell állítani az objektíven lévő polárszűrőt is, hogy teljesen ki tudjuk szűrni a nem kívánatos tükröződéseket. A Canon 580 EX II-es vakuhoz egy 82mm-es polárszűrőre volt szükségem. A fehér tartót egy lefolyó műanyag alkatrésze, amit hőkezelés után olyanra formáltam, mint a vaku és úgy vágtam ki, hogy tartsa a polárszűrőt úgy, hogy lehessen forgatni is.

CANON ST-E2, vezetéknélküli távvezérlő E-TTL Speedlite vakukhoz

A Canon ST-E2 vezeték nélkül tudja vezérelni ETTL-ben a speedlite vakukat. Főfényt nem ad ki, csak vezérel. A és B csoport arányát tudjuk rajta változtatni. Megtehetnénk ezt egy Canon 580EX II-es vakuval is, de az jóval drágább és nehezebb is. Ha nincs szükségünk a fényképezőgép felöl fényre, csak vezérlésre, akkor ez a mi eszközünk. Feltehetjük a PocketWizard mini TT1-re és azon keresztül már sokkal nagyobb távolságban használhatjuk. Igaz, az irányítandó vakuk mindegyike alá szükséges egy-egy PocketWizard flex TT5-öt helyezni.

Ha Pocketwizardok nélkül használjuk, akkor infrán keresztül használható és így jelentősen lecsökken a hatótávolsága. Beltérben teljesen jól haszhnálható infrán keresztül is.

OC-E3 vakukábel

A Canon is gyártja ezt a kábelt és 3rd party gyártó is. Én az utóbbit vettem meg, mert olcsó és itt is az az elv érvényesül, hogy vagy átvezeti a jelet a váztól a vakuhoz vagy nem. Tehát vagy jól működik vagy nem működik sehogy. Nagyon sokszor úgy érezzük, hogy a fénynek nem a váztól kell jönnie, hanem mondjuk oldalirányból. Akkor feltesszük ezt az OC-E3-as kábel egyik végét a gépvázra, a másik végére meg a vakut tesszük. Így már a kábel hosszának mértékében a géptől távolabb is helyezhetjük a vakut. Mint látjuk ennek a kábelnek a gépvázra helyezhető része pont olyan, mint a Canon 580 EX II-es vaku. Mindkettőt megegyező módon rögzítjük. Már nem tekergetéssel, mint a régi típusoknál. Ez nagyban megkönnyíti felgyorsítja a fel- és leszerelést. A flashbracket-hez is ezt az eszközt kell használnunk, mert a gépváz és a vaku közti jelet többnyire az OC-E3-as kábellel szokták átvinni.

Sto-fen diffúzor, Gary Fong Lightsphere

A stúdió vakuknál a fényformálók természetesek. Most már nem csak a fehér lapot látjuk kihúzva a rendszervakuknál mikor egy fotóriporter dolgozik, hanem találkozhatunk egyébb diffuzorokkal is. Persze, a fényformáló függ az adott szituációtól is. A sto-fen és utánzataikat nagyon sokan használják, nekem is van a táskámban belőlük egy sárga és egy fehér. Azt hinnénk, hogy a sárgát csak ritkán használjuk, de belső világításnál a vaku fénye nem üt el a meglévő világítástól. Természetesen zöld színben is kapható, hogy a neonos megvilágításnál tudjunk vakuzni. Utólag úgy is azt állítunk be színhőmérsékletnek, amit akarunk, viszont így nem lesz kevert fényünk, ami a feldolgozást illeti, a leg rosszabb. Másik előnye, hogy kis helyen elfér és könnyű a kezelhetősége, mert csak rá kell húzni a vakura.

A másik nagyon jól használható fényterelő a Gary Fong névre keresztelt pohár formájú diffúzor. Láttam már ilyet rosszul is feltenni a vakura. Akár milyen helyzetben is fotózünk ennek az eszköznek úgy kell állnia, mintha víz lenne a "pohárban", vagyis mindig a kupakkal felfelé. Nagyon szép lágy fényeket lehet vele elérni. Itt van van sárga és fehér kupakos is, sőt még ezüst telerőt is bele lehet tenni.

Demb Flash

A kedvenc diffúzorom a Demb Flash, talán azért, mert a legjobb eredményt ezzel kapom. Állítható a hátsó lapka dőlésszöge, amivel változtathatom, hogy mennyi fény menjen az alanyra és mennyi legyen a visszavert fény. Ezt lehet még kombinálni CTO szűrőkkel is, ha a fényviszonyok ezt megkívánják.

Lumiquest softbox

Lumiqest névvel több féle diffúzort látunk forgalmazni. Egészen a spot megvilágítástól a pocket bouncereken át a különböző méretű szoftboxokig.

A Lumiquest szoftbox is nagyon hasznos tud lenni. Használhatóság kb. azzal egyezik meg, mikor a stúdióban használunk szoftboxokat. Igaz, ez kisebb méretű, de ennek ellenére egészen jól használható. Ami lényeges, hogy az aljában van egy fordított V alakú "kivágás", így a vakuból kimenő jelek nincsenek árnyékolva. Összehajtva könnyen tárolhatjuk fotós táskánkban.

Flash bracket

Ez egy nagyon hasznos eszköz. A felső sínre helyezzük a vakut egy Canon OC-E3 kábellel összekötve a gépvázzal. A vaku magassága állítható, mint a monopodnál. A gépvázat az alsó sínre szereljük és könnyedén portré állásba is lehet csúsztatni. Ennek a fény miatt van nagy szerepe, főleg direkt vakuzásnál, mivel nagyon sokszor nem megoldható az indrirekt vakuzás a túl nagy belmagasság következtében vagy mennyezet olyan színe miatt, ami nagy mértékben befolyásolná a képet. Ha oldalról jön a fény, akkor megváltoznak az árnyékok és ezt sokszor el akarjuk kerülni. Így viszont mindig felül lesz a vaku. Azt azért nem állítanám, hogy ez az eszköz nélkülözhetetlen. Nagyon sokszor használtam Dembflash-t nagy megelégedéssel a flash bracket helyett.

Fólia vakuhoz, CTO, CTB

Nagyon sokszor nem megfelelő lenne a fotónk, ha a vaku színhőmérsékletét használnánk. Ilyenkor érdemes a vaku elé tenni egy fóliát. A képen egy 10db-os csomag látszik, de én leginkább a különböző CTO fóliákat szoktam használni. Mondok egy példát a felhasználására. Ha naplemente háttérrel szeretnénk modellt fotózni, akkor ide érdemes ilyet használni. Vaku nélkül teljesen sötét lenne az alanyunk a képen, mivel a naplementére mérünk fényt, fólia nélkül meg teljesen eltérne a színhőmérséklet a naplementétől. Ilyen esetekben én 1/2CTO-s fóliát szoktam használni. Bár, ez inkább szituáció függő. A fóliát rátesszük a vakura és tépőzárral rögzítjük, de akár a cellux is megfelelő lehet.

CTO (Color Temperature Orange) 5500K-t konvertál 3200K-ra

1/2 CTO 5500K-t konvertál 3800K-ra

1/4CTO 5500K-t konvertál 4600K-ra

CTB 3200K-t konvertál 5000K-ra

3/4 CTB (Color Temperature Blue) 3200K-t konvertál 4200K-ra

1/2 CTB 3200K-t konvertál 3800 K-ra